HRM voor MKB?




Dat grote bedrijven een afdeling HRM hebben is logisch. Zij moeten wel, vanwege de grote aantallen medewerkers. Personeelsplanning, selectie procedures, opleidingen- en scholingsbeleid, ziekteverzuimbeleid, protocollen over verzuim, veiligheid of alcohol, enzovoorts. Voor veel werkgevers in het MKB zijn dit  onderwerpen voor de afdeling HRM van grotere bedrijven. Heeft een MKB ondernemer werkelijk geen HRM beleid nodig?

De waarde van HRM voor het MKB

HRM is meer dan een sollicitatiegesprek, arbeidsovereenkomst of salarisadministratie. In de praktijk worstelen veel MKB ondernemers met lastige vragen rond personeel. Iedere ondernemer begint voor zichzelf vanwege het ondernemerschap. Kennis en ervaring met HRM is er vaak niet en dan wordt er vaak op basis van intuïtie gehandeld.  In tijden dat het goed gaat is gevoel voldoende, maar als het minder goed gaat komen er ineens allerlei wetten en regels om de hoek kijken. Gaat dat mis, dan kan dat veel, heel veel geld kosten.
Behalve geld besparen kan HRM ook geld opleveren. HRM kan van groot belang zijn als het gaat om vragen als hoe de medewerkers te motiveren, hoe aan goede medewerkers te komen in de toekomst of wellicht ook hoe van medewerkers af te komen. Vragen waar veel MKB'ers zich liever niet mee bezig houden, maar die wel essentieel zijn voor het succes van de onderneming.

Succes van het ondernemerschap

HRM is daarom een onmisbare pijler in het succes van het ondernemerschap die hoge toegevoegde waarde heeft; ook voor de kleine ondernemer. Een eigen afdeling HRM is daartoe niet meteen nodig. Het omslagpunt daarvoor ligt bij ongeveer 70 medewerkers. Tot dat punt is HRM extern in te huren.Kei!goed advies kan u hierin op allerlei manieren ondersteunen. Neem contact met ons op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten