Nederlandse werknemer doet graag wat extra's
Vergeet het beeld van de ongeïnteresseerde werknemer die zijn werk alleen ziet als onderbreking van zijn vrije tijd. Nederlands personeel is juist enorm betrokken bij zijn werk. Daar kan de gemiddelde Europeaan nog een puntje aan zuigen.
Liefst 81 procent van de Nederlanders vindt het zelfs geen punt om meer te doen dan in de officiële taakomschrijving staat, zo blijkt uit onderzoek van organisatieadviesbureau Hay Group. Het gemiddelde van Europa, 64 procent, steekt daar schril bij af. Al geeft het onderzoek, dat dinsdag is gepubliceerd, geen verklaring hoe dat precies komt.
Al met al een hoopgevend bericht dus. Maar uit het onderzoek, uitgevoerd in 46 landen en onder vijf miljoen werknemers, brengt ook een onvermijdelijke ’maar’ met zich mee. Want hoe betrokken een werknemer ook is, dat zegt nog niets over of die medewerker ook productief is.
Ondersteuning
Dat is namelijk alleen het geval als de werknemer ook zijn betrokkenheid kan botvieren. Ofwel: als de organisatie de medewerker voldoende ondersteunt. En daar schort het nog wel eens aan, zo blijkt. Wereldwijd voelt 38 procent zich onvoldoende gesteund. In Nederland ligt dat op 42 procent.
„Dat werknemers zich onvoldoende ondersteund voelen, kan onder meer liggen aan onvoldoende training of dat niet duidelijk is wat er nu precies van hen wordt verwacht in hun functie”, zegt Anne Branger, bij Hay Group Nederland verantwoordelijk voor HR-producten.
Een op de vijf van plan te vertrekken
„Juist bedrijven die investeren in betrokkenheid én in ondersteuning presteren het allerbeste. Het blijkt dat juist de meest betrokken werknemers ook het eerst gefrustreerd raken als ze niet ondersteund worden door de organisatie. En dat zie je dus ook in ons onderzoek: in Nederland wil één op de vijf werknemers binnen twee jaar het bedrijf verlaten.”
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten