Conflicthantering: wanneer vermijden?


In ieder team, in iedere organisatie ontstaan conflicten. Het is raar als dat niet gebeurd. Iedereen heeft immers zijn of haar eigen opvattingen over welke zaken er gedaan moeten worden (strategie, keuzes etc) en vooral over hoe dat moet gebeuren (de meeste conflicten gaan over uitvoering) Als er geen conflicten zijn in een organisatie of team, dan is er pas echt iets mis. Zeggen mensen wat ze denken? Zeggen ze ja, maar bedoelen ze nee? Conflicten dragen bij aan de kwaliteit van besluitvorming. Conflicten zijn gezond en horen er bij. (we hebben het hier niet over persoonlijkeconflicten) Als er een conflict ontstaat, zijn er altijd meerdere keuze mogelijkheden. Verzet, onderhandelen en samenwerken zijn de meest gebruikte opties. In de praktijk komt ook vermijden erg vaak voor. Voor de meeste mensen heeft een negatieve, bijna laffe betekenis. Maar kan vermijden ook functioneel zijn? Ja zeker! Hieronder een aantal redenen wanneer vermijden een goede strategie is:
  • als een onderwerp triviaal is, er zijn urgentere zaken
  • als u geen macht hebt er iets aan te doen, de gewenste afloop is niet haalbaar
  • als de schade van het conflict groter is dan de opbrengst
  • om af te koelen en het conflict terug te brengen tot de juiste proporties
  • als anderen het conflict effectiever kunnen oplossen.
Wij zeggen niet dat u conflicten moet vermijden. Wij zeggen dat de manier om met conflicten om te gaan een bewuste keuze is. Bij de mogelijke strategieën hoort ook vermijden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten