Iedere werkgever heeft ze, medewerkers die geen plezier meer hebben in het werk en eigenlijk iets anders zouden willen. Hoewel gedemotiveerd, medewerkers kunnen heel verschillend reageren op een dergelijke situatie. Voor een werkgever is het verstandig om een onderscheid te maken, zodat er gepast geageerd kan worden. We onderscheiden de volgende reacties:
- Exit reactie: de medewerker stuurt in de richting van vertrek uit de organisatie, door op zoek te gaan naar een andere baan of direct ontslag te nemen.
- Stem reactie: omvat actieve en constructieve pogingen om de omstandigheden te verbeteren, bijvoorbeeld met suggesties voor verbeteringen, problemen met superieuren te bespreken en een of andere vorm van bindende activiteit te ondernemen. Men gebruikt als het ware zijn stem om de situatie te verbeteren.
- Loyaliteits reactie: dit gaat over passief, maar constructief gedrag. Bijvoorbeeld door optimistisch te wachten op verbetering van de omstandigheden, door op te komen voor de organisatie wanneer er van buitenaf kritiek komt en door er op te vertrouwen dat de organisatie en het management 'wel zullen doen wat nodig is'.
- Verwaarlozings reactie: dit behelst een passieve en destructieve reactie op de als negatief ervaren werkomstandigheden, bijvoorbeeld door chronisch te laat te komen of thuis te blijven, minder hard te werken en steeds meer fouten te maken. De term 'verwaarlozing' slaat op de relatie tussen leidinggevenden en collega's enerzijds en de betrokken medewerker anderzijds. Immers een medewerker die chronisch te laat komt en onderpresteert en daar vervolgens door niemand op wordt aangesproken, wordt in feite verwaarloost. Blijkbaar vindt niemand het de moeite waard om in actie te komen.
Door de verschillende reacties te herkennen, kan de werkgever veel beter reageren. Mocht u dergelijke situaties herkennen en heeft u hulp nodig, dan kunt u contact met ons opnemen. Wij kunnen u adviseren hoe verder te handelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten