Het nieuwe werken is lastig


Het nieuwe werken vraag veel van medewerkers, bijvoorbeeld om oude gewoontes los te laten. Het loslaten van de eigen werkplek en van  aanwezigheidscontrole. Medewerkers moeten goede planners worden,  verantwoordelijkheid nemen, zelf onderling werkafspraken maken, elkaar aanspreken op elkaars gedrag, samenwerken, informatie halen, proactief zijn en leren communiceren met behulp van vernieuwde technologieën.
Medewerkers die hier toe in staat zijn hebben de volgende gedragskenmerken: plichtsgetrouw, inschikkelijk, extraverert en staan open voor ervaringen. Een plichtsgetrouwe collega voelt zich meer verantwoordelijk, inschikkelijke mensen werken goed samen, extravert personen zullen makkelijker collega‘s aanspreken op hun gedrag en medewerkers die openstaan voor ervaringen zullen Het Nieuwe Werken zich sneller eigen maken.
Het Nieuwe Werken vraagt om een mentaliteitsverandering, het doet een groter beroep op een pro actieve houding en eigen verantwoordelijkheid.Heeft u deze medewerkers in huis?
Het vraagt ook iets van de werkgever, namelijk een andere manier van werk organiseren, waarbij creativiteit, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en initiatief van de medewerker wordt gevraagd Hierbij is goed leiderschap van belang, de nadruk ligt immers niet meer op controleren maar meer op coaching, sturing op afstand en vertrouwen als basis.
Sturing op resultaat en het stellen van doelen zijn cruciaal om succesvol met het nieuwe werken om te gaan. MKB bedrijven zonder de juiste leidinggevenden en zonder medewerkers die deze verantwoordelijkheid aankunnen, hebben daarom een lange weg te gaan.          

Geen opmerkingen:

Een reactie posten