De Einstein generatie

Afgelopen schooljaar hield mijn dochter een spreekbeurt. Wat schetste mijn verbazing toen ik merkte dat ze het boek dat ik haar gaf alleen gebruikte om een plaatje in te scannen voor de PowerPoint presentatie. De inhoud voor de spreekbeurt werd gekopieerd en geplakt vanaf Internet, ondertussen chattend met een vriendin die wat meehielp. 
Mijn verwachting was dat het resultaat niet zo goed beoordeeld zou worden, maar niets was minder waar…
De Einstein generatie? 
Het is niet mijn bedoeling hier in te gaan op wie / wat de Einstein generatie is, en de discussie te voeren of ze echt wel zo 'Einstein' zijn. Een verademing vind ik dat er volgens deze visie positief gekeken wordt naar deze generatie. En in mijn trainingspraktijk merk ik dat de generatie die kort geleden van school kwam een andere manier van leren heeft; sneller, gerichter.  En vooral: ze willen serieus genomen worden en positief benaderd worden!
Daar wil, kan en móet ik als trainer op inspelen. Echter, hoe train je deze generatie? 
Ga er van uit dat:
  • deze jongeren vooral respect en vertrouwen willen
  • Zij leren met behulp van associaties en alleen gebruiken wat op dat moment voor hen interessant is
  • Zij ontdekken en onderzoeken
  • Zij communiceren mét elkaar en niet alleen ‘ik vertel dus jij moet luisteren’
  • Zij leren in netwerken
  • Passie en authenticiteit is voor hen belangrijker dan geld, exclusiviteit en bezit
Een goede trainer houdt dan ook rekening met deze waarden en behandelt deze generatie (net als de andere generaties) met respect en authenticiteit, neemt ze serieus, toont betrokkenheid en geeft aandacht. Zorgt er voor dat ze de les leuk en gezellig vinden, maar ook moeilijk genoeg en uitdagend.  Gebruikt meerdere én hedendaagse methoden en werkvormen, zoals bijvoorbeeld het werken met informatie die op Internet te vinden of op te zoeken is. En begrijpt ook dat een diploma uiteindelijk het belangrijkste is. Deze generatie wil écht les of training hebben, van een écht persoon. Zo'n trainer laat ze niet in de steek en houdt zich aan afspraken.  
Een praktijkvoorbeeld? Laat als trainer je draaiboek of lesplan eens los als het nodig is en vraag eens hoe zij het ingericht willen hebben. Gegarandeerd dat er de mooiste en leerzaamste momenten uit ontstaan!
Tegenwoordig vraag ik mijn dochter of ze nog aanvullingen en ideeën heeft voor mijn PowerPoint presentaties... 
Bronnen: http://vdab.be/magezine/jan08/einstein.shtml, http://www.slideshare.net/weltevree/presentatie-inezde-groen-einsteingeneratie, http://generatieeinstein.wordpress.com/ge/
Noot: Er is inmiddels ook onderzocht hoe organisaties hun inrichting en stijl van leiding geven kunnen aanpassen om deze generatie te stimuleren. 


Boschma en Groen waarschuwen de bedrijfsleiders van vandaag. Als ze het roer niet radicaal omgooien zullen ze er niet meer in slagen de Einstein-generatie aan zich te binden. Volgens de auteurs houden te veel werkgevers vast aan ouderwetse hiërarchische structuren. En de jongeren van vandaag pikken dat niet langer. Deze generatie voelt zich thuis bij een bedrijf dat ruimte biedt voor persoonlijke ontwikkeling.

Door Agnes Kleijn, trainer van Goede trainingen en eigenaar van www.akltraining.nl

1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen