Wat is bevlogenheid en waarom zijn bevlogen werknemers zo belangrijk voor het succes van een organisatie?
Bevlogenheid is het gevoel wat mensen hebben als ze in contact staan met hun passie en met hun gevoel. Het wordt ook wel in een flow zitten genoemd. Je ervaart een overvloed aan inspiratie, je hebt tomeloze energie en het geeft je een gevoel van zingeving en voldoening. Bovendien heeft een werknemer die bevlogen is een grote gedrevenheid en focus voor datgene waar hij mee bezig is en voor de organisatie.
Met andere woorden, werken is een lust en geen last. In een gemiddelde organisatie blijkt slechts 15% van de mensen bevlogen te zijn.
Bevlogen werknemers hebben een positieve invloed op belangrijke resultaatgebieden, waaronder imago, klanttevredenheid, omzetgroei en rendement. Hoe meer werkplezier voor de werknemer, hoe meer binding met het bedrijf, hoe hoger de productiviteit voor de werkgever. Bevlogen werknemers zijn minder vaak ziek en voelen zich betrokken bij het werk wat ze doen en bij de organisatie waarvoor ze werken. Wereldwijd onderzoek heeft aangetoond dat bevlogen werknemers aanzienlijk minder verzuimen en zo’n 18% productiever zijn.
We leven in een tijd waarin werknemers niet lang bij hetzelfde bedrijf blijven. De behoefte is groot om op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen en betere omstandigheden. Als bestuurder en manager is het dus belangrijk om gekwalificeerde werknemers binnen je bedrijf te houden en om meer te investeren in werkplezier en bevlogenheid.
Hoe verhoog je bevlogenheid in een organisatie?
Om bevlogen te kunnen werken is het belangrijk voor werknemers dat ze op een plek binnen de organisatie zitten waar ze zich lekker voelen en waar ze hun talenten kwijt kunnen. Dit geeft voldoening en plezier in het werk. Daarnaast zijn de werkvoorwaarden belangrijk, zoals werknemers hun eigen ruimte geven en vertrouwen dat ze hun werk op een effectieve manier zullen doen. Dat er ruimte is voor creativiteit en inbreng in het besluitvormingsproces en dat hier serieus mee wordt omgegaan.
Op een juiste manier feedback en steun geven, helder en transparant communiceren, het besef dat een werknemer een privé leven heeft waar dingen kunnen gebeuren zijn zaken waar werknemers vertrouwen door krijgen. Zo worden mensen in hun kracht gezet.
Vertrouwen en veiligheid creëren heeft tot resultaat dat mensen zichzelf durven zijn, waardoor ze zich vrij voelen om hun behoeften en frustraties te uiten en waarin ze zich vrij voelen om niet alleen hun ratio, maar ook hun intuïtie, hun gevoel te gebruiken en te ontwikkelen. Aangetoond is dat mensen die authentiek zijn, beter creëren wat ze willen, succesvoller zijn, gezonder zijn en zich gelukkiger voelen.
Op die manier creëer je bevlogen, enthousiaste en tevreden werknemers, die zich verbonden voelen met de organisatie en excelleren in hun werkzaamheden.
Door Michelle McLeary, trainer en coach van KeiGoed! en eigenaar van Michelle McLeary LifeCoaching en Training www.michellemcleary.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten