Wijzigingen in arbeidsovereenkomsten per 1-1-2015

Wat verandert in de contracten per 1 januari 2015?


  • In arbeidsovereenkomsten korter dan zes maanden, mag vanaf 1 januari 2015 geen proeftijd meer worden opgenomen. Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd eindigen nog steeds van rechtswege, maar nieuw is de aanzegtermijn. Het is de bedoeling dat de werkgever een maand voor het einde van de bepaalde tijd, schriftelijk aan de werknemer laat weten of en zo ja, onder welke voorwaarden de arbeidsovereenkomst wordt verlengd. Zou de werkgever dat geheel vergeten, dan eindigt de overeenkomst wel, maar zal de werkgever een bedrag gelijk aan het maandloon verschuldigd zijn aan de werknemer als schadevergoeding. Als de werkgever een week te laat is, betaalt de werkgever een weeksalaris aan schade uit.De wetgever acht het fair dat je als werkgever de werknemer laat weten wat je van plan bent, zodat deze daarop kan anticiperen. Omdat ook dit geldt vanaf 1 januari 2015 is het raadzaam om vanaf contracten die per 1 februari 2015 of later aflopen voor het eerst de aanzegging te gaan gebruiken.
  • In contracten voor bepaalde tijd, is het in principe niet meer toegestaan om een concurrentiebeding op te nemen. Dat kan anders zijn, indien je zeer goed kunt motiveren waarom het in de specifieke positie echt noodzakelijk is dat een concurrentiebeding in een bepaalde tijd contract wordt afgesproken. Dat zal – het best in een bijlage – beschreven moeten worden door toe te lichten welke zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen er zijn.Er moet wel echt een goed verhaal aan ten grondslag liggen en de formulering zal evenals de feiten relevant zijn.
  • In onbepaalde tijd contracten blijven de regels ongewijzigd.
  • In nulurencontracten blijft de mogelijkheid bestaan om gedurende de eerste 26 weken af te spreken dat als niet wordt gewerkt, ook geen aanspraak bestaat op loon. Op dit moment kan daarvan nog ongelimiteerd bij cao van worden afgeweken. Die mogelijkheid wordt echter beperkt. Houd dus de toepasselijke cao in de gaten.

Het advies is eenvoudig: neem de nieuwe bepalingen op in de contracten en ga na waar het nodig is om de bepalingen op maat te maken voor het eigen bedrijf. Zorg dat je je administratie goed inricht zodat je in je agenda weet wanneer je tot actie moet overgaan bij het besluit wel of niet door te gaan met een medewerker.

1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen