Derde werkplek



Steeds meer werknemers werken niet op kantoor, maar ook niet thuis. De zogenaamde ‘derde werkplek’ is in opkomst. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport van ‘ZZA Responsive User Environments’.

Het lijkt er op dat de derde werkplek aan een opmars is begonnen. Een ‘derde werkplek’ kan bijvoorbeeld een business centre, een bibliotheek, de trein of een informele locatie zoals een koffiebar zijn.

Het gaat meestal om kantoormedewerkers die tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen werken. U moet dan denken aan ondernemers, algemeen directeuren, consultants, zzp’ers, verkopers, marketeers, e.d.

Dat komt omdat er steeds meer technische mogelijkheden zijn. In de trein kunnen mails en telefoontjes snel met een tablet of smartphone beantwoord worden. Als mensen elkaar willen ontmoeten, ligt de oplossing vaak halverwege. Kijk eens naar wegrestaurants, daar stikt het van de mensen die even vooroverleg voeren voordat ze bij een klant naar binnen gaan. De derde werkplek wordt vaak gebruikt omdat de eerste en tweede werkplek te ver weg is van waar je eigenlijk moet zijn.

Sommige mensen willen eenvoudigweg niet thuis werken. Ze willen werken tussen andere werkende mensen. Daarnaast kunnen ze gebruik maken van de technologie en faciliteiten die thuis niet beschikbaar zijn. En bovendien kunnen ze zich zo focussen op hun werk zonder dat ze worden afgeleid door het huishouden.

Andere voordelen
Gebruikers van derde werkplekken noemen ook nog andere voordelen: het verbetert de werk-privébalans, de werktevredenheid en de productiviteit. Het helpt stress te verminderen, tijdrovend woon-werkverkeer te vermijden en CO2-uitstoot te verminderen. Maar ook voor bedrijven is het gunstig: zij kunnen onder andere besparen op vastgoedkosten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten