Is "Het nieuwe werken" iets voor u?



"Het nieuwe werken" is hot. Het is bezig aan een onstuitbare opmars lijkt het wel. Bij 9 van de 10 grote bedrijven gebeurd het al. Kleinere bedrijven lopen nog wat achter, maar zijn bezig aan een inhaalslag. Bijna de helft van de kleine bedrijven is er nu ook mee bezig. Er lijken alleen maar voorstanders te zijn. Toch is  het vaak onduidelijk wat er mee bedoeld wordt. Minder bekend is dat het nieuwe werken ook niet zomaar even ingevoerd kan worden.

Wat is "Het nieuwe werken" 

1. HNW is onafhankelijk van tijd en plaats werken.
2. HNW is sturen op resultaat in plaats van op tijd.
3. HNW is vrij toegang hebben tot applicaties en eigen documenten.
Dat kan de vorm aannemen van thuiswerken, maar dat hoeft niet. (zie ook het artikel de derde werkplek)

Wat is er voor nodig?
  • Duidelijke persoonlijke resultaatsafspraken
  • Er is een minimum voor aanwezigheid op kantoor
  • Afspraken over bereikbaarheid
  • Leidinggevenden sturen op basis van vertrouwen, resultaat en ruimte geven
  • De medewerker krijgt meer vrijheid en verantwoordelijkheid
  • Inzet van social media binnen en buiten de organisatie (medewerkers onderling en met burgers)
  • Een werkgever die zicht verantwoordelijk voelt voor de ARBO omstandigheden elders
  • Goed niveau van automatisering en de beveiliging
Voordelen
  • Werken op de tijden die de medewerker beter passen 
  • Betere werk-privé balans en gemotiveerde medewerkers
  • Minder woon-werkverkeer (reistijd en kosten) 
  • Besparen op kantoorkosten, een kleinere en efficiëntere kantoor organisatie en vierkante meters
  • Betere dienstverlening (flexibiliteit in tijd, plaats en andere wijze van klant benadering)

Noodzakelijke veranderingen
De invoering van HNW veroorzaakt binnen organisaties grote veranderingen. Aan welke zaken moeten we dan denken?
  1. Medewerkers worden op resultaat gestuurd. Dat betekent dat het werk moet worden ingedeeld in duidelijke werk pakketten, waarbij er afspraken over normtijden en productie. Medewerkers die daar niet gewend aan zijn, zullen hulp nodig hebben bij het gewenningsproces. 
  2. Medewerkers moeten veel meer zelfstandig en pro actief hun werk kunnen doen. Medewerkers zullen zich zelf meer moeten ontwikkelen. 
  3. Managers kunnen niet meer sturen op aanwezigheid en zullen moeten gaan werken met langere termijn  planningen. Managers zullen medewerkers ook echt - constructief - moeten aanspreken op prestaties, waarbij heldere taal gesproken wordt. Maar ook kunnen onderkennen waar medewerkers hulp en steun nodig hebben. 
  4. Management en directie zullen een voorbeeldfunctie moeten vervullen bij het invoeren, het nieuwe werken vraagt om een cultuur verandering. Uit allerlei onderzoek blijkt dat niet de technologie of huisvesting de succesfactor, maar de mentale omslag.
Knelpunten
Iedere organisatie zal zich zelf de vraag moeten stellen, of medewerkers en management voldoende uitgerust zijn om "het nieuwe werken" in te voeren. Het vraagt een hoge mate van volwassenheid van haar medewerkers. Er zijn ook medewerkers die gewoon een vaste werkplek op kantoor willen hebben. Uit onderzoek blijkt dat veel medewerkers nog steeds een vaste plek willen. Kunt u hen overtuigen?
Zijn uw leidinggevende nu managers of zijn ze nog te veel meewerkend voorman? Heeft u genoeg competente medewerker? Zijn de organisatie doelen wel voldoende helder? Spreken de doelen elkaar niet tegen en kunt u duidelijke persoonlijke targets vast stellen. En passen die harde afspraken wel bij de cultuur van het bedrijf? Kortom er zijn veel zaken waarover moet worden nagedacht, voordat u een beslissing neemt.  

Succesvol invoeren van "het nieuwe werken" 
Om de verandering succesvol in te voeren, zal er 1) een duidelijk idee over het nieuwe werken moeten zijn 2) dat idee duidelijk communiceren naar de medewerkers 3) de voordelen en de nadelen naar de medewerkers duidelijk uitspreken 4) een voorbeeldfunctie vanuit het management. Het betrekken van de medewerkers tijdens de verandering is cruciaal voor een succesvolle verandering. 

En waarom het toch moet
Er is één  reden waarom bedrijven, zelfs als ze ­zouden willen, er niet aan ontkomen. Omdat werknemers erom vragen!
Doet een bedrijf het niet dan verliest het zijn aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt. Voor meer dan de helft van de werkende ­Nederlanders is flexibel kunnen werken een belangrijke of doorslaggevende voorwaarde bij het zoeken naar een nieuwe baan. Ook bij het vasthouden van werknemers is het belangrijk: als flexibel werken niet mag, is dat voor een kwart van de ­mensen reden om misschien op zoek te gaan naar een andere baan. Geen flexibel werken, geen nieuw talent. Het is een harde ­conclusie

Wij kunnen uw bedrijf of instelling helpen bij het nemen van een besluit of bij het invoeren van "het nieuwe werken"




Geen opmerkingen:

Een reactie posten