Afgewezen sollicitanten zijn de medewerkers van de toekomst!

Het is belangrijk om afgewezen sollicitanten goed en netjes te behandelen, maar doet iedereen dit ook? Een sollicitant investeert tijd en geld in de sollicitatie bij jouw bedrijf en dan mag je in een goede behandeling van de sollicitatie verwachten. Als een sollicitant een negatieve ervaring heeft tijdens of na de sollicitatie bij jouw bedrijf, deelt deze de ervaring met anderen. Wat ook belangrijk is, de sollicitant die je nu afwijst, zou je wel eens nodig kunnen hebben in de toekomst!

Er is een checklist opgesteld die kunnen helpen bij het behouden van afgewezen sollicitanten als toekomstige medewerkers. De eerste 3 zeker doen en de laatste 2 zijn voor bedrijven met frequente vacatures zeker een aanrader!
Beantwoord sollicitaties altijd.  Zo snel mogelijk, om goede indruk te maken op een  sollicitant moet een sollicitant een ontvangstbevestiging krijgen van de sollicitatie. Dan binnen vijf dagen moet een sollicitant horen welke beslissing op basis van de brief en het cv is genomen.
Stel een 'Bijna' lijst op. Dit zijn de sollicitanten die wel passen binnen de functie, maar die de pech hebben dat een andere sollicitant nog net iets beter past. Laat deze sollicitanten weten dat ze 'dichtbij zaten' en in aanmerking komen voor toekomstige mogelijkheden. Maak een connectie via LinkedIn en volg deze kandidaten.
Stel een 'Toekomstig potentieel' lijst op. De lijst voor afgewezen sollicitanten die net tekort kwamen voor een functie, maar door persoonlijke ontwikkeling of het opdoen van ervaring de functie na een jaar of twee zouden kunnen vervullen of voor een minder zware functie in aanmerking komen. Laat sollicitanten weten dat de potentie er is, maar dat er nu beter geschikte kandidaten zijn. Monitor het LinkedIn profiel van deze sollicitanten om hun ontwikkeling te volgen.
Ontwikkel een talent community en nodig afgewezen sollicitanten uit om lid te worden. Op deze manier kunnen contacten goed onderhouden worden en ontstaat er een pool van interessante kandidaten.
Bied aan om gedetailleerde feedback te geven op sollicitatievaardigheden. Waarschijnlijk maken niet veel sollicitanten hiervan gebruik, maar het gebaar wordt zeer gewaardeerd. En de sollicitanten die het aanbod wel aannemen waarderen de feedback en zijn meer genegen om zich positief over de organisatie uit te laten.
Het is geen kwestie van het accepteren van een lagere kwaliteit van sollicitanten. Het gaat erom dat een sollicitant die nu afgewezen wordt, in de toekomst een waardevolle aanvulling voor de organisatie zou kunnen zijn! Neem als voorbeeld J.K. Rowling. Zij werd 12 keer afgewezen alvorens het Harry Potter manuscript werd geaccepteerd.....
Gepubliceerd door Pauline Bollweg, P&O Adviseur  bron  p&o actueel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten