ZZP maatschappij?

We gaan naar een zzp-maatschappij, maar dat moet wel goed geregeld worden.
Dat zegt Jacqueline Zuidweg, onderneemster en schaduwminister van werk & inkomen in het 'kabinet' van Hans Biesheuvels ondernemersclub ONL, tegen NUzakelijk.
"Er zijn 800.000 zzp'ers in Nederland. Het is een enorme en groeiende groep en iedereen kent wel een of meerdere zelfstandigen. Zzp'ers zijn helemaal van deze tijd."
Zuidweg, die eigenlijk liever door het leven zou gaan als schaduwminister van zzp'ers, hekelt dan ook de overbescherming van werknemers. "Ondernemers worden bijvoorbeeld  tot tien jaar lang aansprakelijk bij ziekte, dus niemand durft meer risico te nemen en personeel aan te nemen."
De discussie over schijnzelfstandigheid mag wat Zuidweg betreft van tafel geveegd worden. "Dat is zo’n onzin, met dat regeltje dat je minimaal drie opdrachtgevers moet hebben. Je krijgt vanzelf meer beweging op de arbeidsmarkt als het ontslagrecht heel veel soepeler wordt en je niet meer zo moeilijk van je werknemers af komt."
Meer erkenning
Er moet meer erkenning komen voor zzp'ers, zo vindt Zuidweg. Zo zou er meer haast gemaakt moeten worden met het flitsfaillissement voor kleine zelfstandigen. "De huidige faillissementswet dateert uit 1897, daarin is niets mogelijk voor de kleine zelfstandige."
"Er wordt te veel op microniveau gedacht. Er zou veel meer een helicopterview op zzp’ers moeten komen, een verbinding tussen justitie, economische zaken en verzekeraars. Ondernemers zijn creatief, maar het moet wel aangedragen worden vanuit Den Haag. Binnen de overheid moet veel ondernemender gedacht worden en er moet minder regeldruk komen."
Maar niet alles is af te schuiven op de overheid, geeft Zuidweg toe. "De aanwezige regelingen, voor bijvoorbeeld financiering bij een doorstart, zijn nog erg onbekend onder ondernemers. Ze komen vaak te laat in actie en zijn slecht voorbereid. De Belastingdienst zou bijvoorbeeld meer voorlichting kunnen geven over uitstel- en kwijtscheldingsregelingen."
Belangrijke knelpunten voor zzp'ers liggen volgens de schaduwminister op het gebied van ziekte, arbeidsongeschiktheid en pensioen. "Verzekeringen zijn nog niet op maat gemaakt. Dat moet sneller geregeld worden. Ook zou sparen bijvoorbeeld fiscaal gestimuleerd kunnen worden voor zelfstandigen."
Zorgelijk is volgens Zuidweg ook het hoge uitvalpercentage van zzp'ers. "70 procent stopt binnen vier jaar, waarvan 60 procent om financiële redenen. Dat heeft ook te maken met het feit dat mensen vaak zzp'er worden uit nood, vanuit een werkloosheidssituatie en te onvoorbereid starten."
Inkrimping
Er zijn ook dingen die wel goed gaan, vindt Zuidweg. "Er zijn bijvoorbeeld geen vestigingseisen meer, waardoor starten makkelijker is. Ook is er een inkrimping ingezet bij de overheid, maar die mag nog wel wat sneller verlopen."

1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen